torsdag 30 mars 2017

Utveckling måste implementeras

Att än en gång försöka man "fjärrstyra" skolan genom att ändra i kursplanerna, när det gäller att använda IKT-tekniken i skolan. Åtgärden blir bara mest kosmetisk och lugnar skolmyndigheter. Detta drag för över "ansvaret" på lärarna och kan med detta utvärderas av Skolinspektionen i efterhand. Ett bekvämt sätt att klara "sin egen rygg".

All utveckling i personalintensiva verksamheter som skolan behöver handfast handledning på plats och därtill handböcker och bra individanpassade exempel. Flera andra länder är långt före Sverige i visioner och med handfast stöd till den enskilde läraren. Här är ett exempel från Storbritannien:



Bild www.goggle.com

En handbok
Jag ser det som viktigt att behandla ikt på samma sätt som alla andra färdigheter i skolan. Det måste bli slut på det individuella "duttande" utan att man har en logisk studiegång i färdighetsträningen. Jag menar att en handbok i ikt för grundskolan som är åldersinriktad, måste vara ett första steg till en ändamålsenlig hantering av digitala hjälpmedel i lärandet.


En nationell kommitté
Bakom denna bör en nationell kommitté finnas som har regeringens uppdrag att se över frågan och sedan "producera" hjälpmedel för lärarna. Frågan måste vara nationell för att de ska visa på den dignitet man bör ha för dagens samhälle och för morgondagens.


Signalerna
Signalerna om frågans vikt syns i dagen och att man involverar lärarna i fortbildningen inom området. En handbok blir det stöd lärarna behöver i vardagen. Att bara ändra i kursplanerna är ingen, i mina ögon, "aktiv" åtgärd även om även de signalerna bör finns i bakgrunden.


Visionen
Det måste finnas en faktisk uttalad nationell vision som visar vägen för utveckling och tillsatta medel för att genomföra den. Att försöka smyginföra detta som en passiv åtgärd med kursplanerna är ingen vision. Fjärrstyrning av Ikt kommer då att vara en ganska "lam" åtgärd som vi sett många gånger i skolans värld.


Man avvecklade tidigare IKT ansatser
Man avvecklade delar som kunde haft positiva följder för utvecklingen. Myndigheten för skolutveckling, Multimediebyrån, PIM (praktisk it- och mediakompetens för lärare) var exempel på aktiva åtgärder. Att man i ett land som uttalar att ikt är viktigt så var detta en korkad åtgärd. För mig verkar det som om man tror att ikt-tekniken ska implementera sig själv medan alla lutar sig tillbaka.


Nationellt ansvar
Att inte på allvar ta frågan till sig på en nationell basis menar jag är ett svek mot eleverna och mot lärarna. En början måste vara att ett större antal personer på Skolverket sysslar med frågan och att man tar frågan på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.