torsdag 12 april 2018

De digitala käpphästarna är ständigt aktuella

Det är en ständig diskussion vad digitala hjälpmedel har i skolan att göra, när man på många ställen "står och stampar". Till sist har man insett att den digitala kvaliteten blir inte bättre utan utbildning av lärarna.

"Kontinuerlig kompetensutveckling är en nödvändig förutsättning för att utvecklingsarbetet ska lyckas och önskade förändringarna blir möjliga. Därför gäller det att ständigt se till att ledare, lärare och annan pedagogisk personal har den kompetens de behöver för sitt arbete". (Stefan Pålsson 2018)

Detta måste stå klart för alla pedagoger, men på något sätt går det inte fram ändå, man skaffar grejer och så anser man att det är klart. Ibland tror jag att många tror att datorer/surfplattor ska lära användarna hur det går till, på eget initiativ. Det blir nästan övernaturligt i mina ögon, på gränsen till sagans värld. Detta är resultatet att mycket små ansatser görs mot lärarna på många håll.



Bilder www.google.com 


Det finns många myter inom datorernas värld. En är att eleverna är så duktiga så man behöver inte ha någon utbildning. Tänker man så är man av med problemet i ett nafs. Om man tänker att man jämför med andra skolämnen, där man lägger ned tid och pedagogisk ansträngningar  för att hjälpa eleverna till kunskaper och färdigheter. Då utgår man inte från början att eleverna kan allt innan man börjar.

Om sanningen ska fram så ligger inget av problemen hos eleverna egentligen, utan hos lärarna som inte "vill" överge sin beprövade pedagogik, där man klarar sig utan datorer och övriga digitala hjälpmedel. De flesta nu verksamma lärare har i sin utbildning fått möjligheten att klara sig utan digitala hjälpmedel i sitt arbete med eleverna.



Här ligger lite av problemets kärna. Varför överge en pedagogik som är framgångsrik?Ett annat bärande skäl är att människan i gemen hellre står på stadig grund än att "kasta sig ut" i det okända. Det betyder i praktiken att man inte är så benägen att ta till sig de digitala verktygen på deras villkor i stället för på lärarens.

"Arbetet med att digitalisera skolan är ett utvecklings- och förändringsprojekt som inte enbart handlar om teknik. Det sträcker sig över en rad olika områden, alltifrån infrastruktur och hårdvara till lärarfortbildning, didaktik och digitala lärresurser. Pusslet består av många bitar, och alla behöver falla på plats". (Stefan Pålsson 2018)

Allt detta vet förstås alla lärare, så där ligger inte problemet. Problemet är att ingen begär att lärarna ska ändra på sig på allvar och ta till sig de möjligheter de digitala hjälpmedlen ger. Så länge det är så händer ingenting. Datorer har funnits i många skolor sedan 20 år. Tyvärr märks det inte att elevernas kunskaper med smartphones följer de på skolans datorer/surfplattor. 

För att lyckas måste man överge i många stycken de kollektiva undervisningen, där alla gör samma sak samtidigt..Till förmån för elevaktiva metoder som ex PBL, eller forskningsinriktat lärande, där man med fördel kan använda detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.