Utbildning står tillbaka
Vi ser genvägarnas samhälle genom att många hellre söker till idol, olika såpor i stället för att studera. Visst finns det många elever med talanger som naturligtvis ska pröva sina vingar, men huvuddelen, menar jag, vill ta genvägar. I kölvattnet på dessa finns troligen många som vill "åka" andra genvägar och bli berömda och tjäna pengar.
Bilder www.google.com
Dela ut pengar
Våra statsmakter har också i många stycken anträtt vägen i genvägarnas samhälle, genom att prioritera grupper och låta andra stå tillbaka. Man delar ut pengar t ex till lärare på lösa boliner utan rättssäkra principer eller för en motprestation. Grunden till detta är förstås att man dels håller hårt i "plånboken" och dels kan framhålla att man t ex "satsat på lärarna".
Sanningen är ju den att man inte kan avsätta pengar för att behandla alla lärare och poliser på ett rättvist sätt. Det skulle bli ett för stort hål i statskassan. Detta försöker man dölja genom att bara vissa får del av pengautdelningen. Ett bättre sätt är ju den svenska modellen att höja löner i fackliga förhandlingar. Det behövs då rejäla pengar att förhandla om förstås.
Arbetslösheten
Man kan också se genvägarnas samhälle i sättet att prata om arbetsmarknaden och arbetslöshet. Man behandlar flyktingar i generella termer som om alla har låg utbildning som ett exempel. Visst finns det många flyktingar från krigförande länder med låg och mycket låg utbildning. Att det förhållit sig så måste man ha förstått från statsmakterna, redan då de kom till vårt land.
Att de flyktingar med låg utbildning nu blivit ett slagträ i den politiska debatten följer förstås mönstret när man har misslyckats med de statliga insatserna. Nu märks det tydligt att Sverige är ett teknologiskt land där god utbildning är en förutsättning för ett arbete.
Utbildning den långsiktiga lösningen
Det tog ett tag innan statsmakterna förstod att det inte finns några genvägar i Sverige. Lösningen är den samma som för våra barn och ungdomar, dvs utbildning. Precis som vi sedan länge upptäckt att människor har olika förmåga att t ex lära ett språk, så kommer många invandrare att få svårt att lära korrekt svenska.
I genvägarnas Sverige kan man inte som har antytts att låta personer som kommit hit tidigare och som nu talar knagglig svenska vara undervisare på t ex SFI. Om man vill ge alla flyktingar chansen att lära sig korrekt svenska så måste lärare tala just detta. Genvägen är förstås att avlasta skolan, så att så många lärare som möjligt kan arbeta där med det uppväxande släktet.
Språkproblemet kommer inte att finnas för de barn och elever från flyktinggruppen. Det är ett problem bland äldre unga och vuxna under en övergångstid. Det finns inga genvägar som leder till "Lycka".
Ibland i den politiska debatten kan man mellan raderna höra att "de vill inte arbeta". Om en person inte har den kunskap som behövs för ett arbete så måste man erbjudas att sätta sig i skolbänken.
Arbeta sig till ett språk
Vi har haft arbetskraftsinvandring genom årtiondena, som då i många stycke också omfattade språkinlärning ute på arbetsplatserna. Då var man först tvungen att lära språket i den situation som man skulle arbeta i, namn på verktyg osv.
En del av lösningen är bland annat denna, plus att man lär sig svenska till exempel i SFI. I genvägarnas Sverige finns en positiv genväg dock, att skapa "enklare arbeten" som man i Sverige nu fnyser åt. Dessa arbeten är till för att att träffa andra, arbeta för en lön i stället för bidrag. I den pedagogiska världen myntade John Dewey, "learning by doing", dvs lära genom att göra.
Varför inte byta namn på "enklare arbeten" till "arbeten för att lära". Denna modell har använts i Sverige sedan tidigt 1900-tal med stor framgång. Många invandrare har intygat att utan ett arbete så hade det "inte gått så bra"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.