I förra valrörelsen var ett genomgående tema hos olika parter att lösningen på skolans problem var mera lektioner i kärnämnena. Allt i kölvattnet av PISA -resultaten.
Vi som arbetar eller har arbetat i skolan, vet att detta
inte är någon lösning för skolan. Problemet ligger där det alltid har legat,
undervisning med kvalitet är viktigare än kvantitet. Jag menar att man inte kan
håll kvaliteten uppe med så stor del av vuxna i skolan utan adekvat pedagogisk utbildning. Det är inte för att nedvärdera någon som människa utan för
fullgörandet av lärarens arbete. Visst de flesta vikarier gör så gott de kan
förstås, men att agera som lärare räcker ändå sällan till. Man kan ju inte begära att likartat arbete.
”Ett argument
för ökad undervisningstid är självfallet att svenska elever ska bli bättre på
att prestera i skolans kärnämnen. Men fler timmar behöver inte nödvändigtvis
hänga ihop med bättre resultat.”
(SVT:s Faktakollen 2018)
Obehöriga
Men tänk det omvända, att lärare skulle arbeta som
elektriker eller VVS-tekniker. Ingen människa skulle väl tror att en lärare
utan kunskap eller utbildning inom området ska kunna göra ett bra jobb. Problemet i skolan är att
det inte går att peka på en punkt och säga att allt är bra nu eller sämre där. Det blir mycket
tydligare när kökskranen droppar efter att läraren varit där med sina verktyg och försökt arbeta. Utbildningens tecken kan ofta synas vara otydliga för ett otränat öga, det måste man alltid komma ihåg.
Undervisning är en kedja av delmål och händelser som ska
utmynna i ett godkänt resultat från grundskolan eller gymnasiet. Ingen kan troligen påvisa var det kan gå snett i lärandet om man är oerfaren i
lärarprofessionen och arbetar efter eget huvud, så gott man kan. I Sverige är
man rädd att säga som det är, då man är rädd att stöta sig med någon.
Inte fullgod i skolans ögon
Att efter 9 år i skolan bli underkänd som elev är förödande i en ung
människas liv. Det jag vill framhålla är att skolan är för viktig för att i för stor del förlita sig bara på obehöriga utan tillräcklig pedagogisk utbildning. Att svenska staten kan medverka i en så
viktig del i samhället utan att anstränga sig att ge lärare och lärarstudenter
justa villkor i paritet med andra akademiska grupper är för mig obegripligt. Skolan är ju så viktig säger man? Vad menar man med sina handlingar?
I varje valrörelse brukar man prata om hur viktig skolan
är, men när den är över är problemet kvar. Men i detta val kommer skolan nog
att få ta ännu ett steg tillbaka, då försvarsfrågan och Nato-frågan troligen kommit att
få stor plats tillsammans med brottsligheten. Men skolan har en viktig roll i att
motverka utanförskap och att medverka till att människor lyckas. Det verkar man då ha glömt i sin iver att överbjuda varandra.
Källor
SVT Faktakollen 2018
PISA


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.